یه #مناظره جالب در حقانیت #شیعه
✨﷽✨
✍ یه #مناظره جالب در حقانیت #شیعه
دو نفر از #شیعیان در گذرگاهی از #بغداد به مجلس بزرگی رسیدند. پرسیدند: این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند: مجلس درس #ابوحنیفه است. راوی گوید: رفیق من که اسمش #فضل بود و مردی محکم در مذهب #شیعه بود، گفت:
من می روم و با این مرد(ابوحنیفه) #مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم.
گفتم: این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی.
گفت: من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود.
وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب، فضل از جا برخاست و گفت:
ایها العالم، من برادری دارم که #رافضی است (شیعه) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که #ابوبکر بعد از پیامبر اکرم، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند و می گوید:
#علی بن ابیطالب، افضل و خلیفۀ به حق است. شما یک دلیل قاطعی بیار که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم.
ابوحنیفه گفت:
به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبر اکرم همواره در میدان های #جنگ، آن دو بزرگوار ( ابوبکر و عمر) را کنارخود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد! این نشان می دهد که آن دو، محبوب پیامبر بودند! و چون علی را دوست نمی داشت، طردش می کرد؛ و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است!
فضل گفت:
بله من این را به برادرم می گویم.
ولی او از #قرآن به من جواب می دهد که خداوند فرموده است:
«خداوند، #مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است»
پس به حکم این آیه، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر و عمراست که قاعد بوده اند.
ابوحنیفه گفت:
به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر است؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است!
فضل گفت:
بله این را هم به برادرم می گویم.
امّا او می گوید: آنها غاصبانه در کنار پیامبر، دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است:
«ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر، داخل خانه اش نشوید…»
و می دانیم که رسول اکرم در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است.
ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود، تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت:
به این برادر خبیثت بگو آنها #غاصبانه در خانه پیامبر دفن نشده اند! بلکه #عایشه و #حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر بودند و از پیامبر #مهریه طلبکار بودند، پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند!
فضل گفت:
بله من این مطلب را هم به برادرم گفتم، ولی او باز آیه ای برای من می خواند و می گوید: پیامبر به همسرانش بدهکار نبوده است.
برای اینکه خداوند فرموده است:
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه، #پیامبر مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است.
ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت:
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر #مهریّه طلبکار نبوده اند، اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر بوده اند پدرانشان را در #سهم_الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است !
فضل گفت:
بله من این را هم به برادرم گفته ام.
ولی او می گوید: شما آقایان سنّی ها مگر نمی گویید: پیامبر #ارث نمی گذارد و خودتان حدیث نقل می کنید که پیامبر اکرم فرموده است:
«ما پیامبران اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»
پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشتهاند.
به همان دلیلی که شما حضرت #فاطمه را از #فدک محروم کردید و گفتید: پیامبر ارث نمی گذارد؛ آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند.
آیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد ؟!
سخن که به اینجا رسید، #ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت و با لحنی خشم آلود فریاد کشید:
این مرد را بیرون کنید! این خودش رافضی است و اصلاً برادر هم ندارد !
📚سید مرتصی، الفصول المختاره، ص74.
📚کراجکی، کنز الفوائد، ص135.
@ahlebait110
🔹🔹🔹 🔹
📡 #کانالتاریخنور در اeتا
